Wat is het “Voor mobiel” label van Google?

mobiele-gebruiker

Voor mobiel label
Eind vorig jaar kwam Google met het nieuwe label voor mobielvriendelijke websites. Dit label zorgt ervoor dat een gebruiker weet of de website geschikt is voor een mobiele gebruiker.
Het label komt te voorschijn wanneer je op zoek gaat naar een website via Google op een smartphone.

Is elke mobiele website geschikt?

Het hebben van een mobiele website, al is deze volledig geoptimaliseerd, is nog steeds geen garantie voor het krijgen van het label. Zo kan een website een re-directe gebruiken naar een mobiele variant van een desktop website. Je wordt dus feitelijk naar een andere site gestuurd dan waarnaar je op zoek was.
Naast het feit dat je hiermee gebruikers niet geeft waar zij om vragen, wordt daarmee Google’s regelement geschonden.

Waarom is het voor mobiel label belangrijk?

Dit jaar overstijgt het aantal mobiele gebruikers de desktop gebruikers. Google is altijd al voorloper op het gebied van gebruiksvriendelijkheid geweest en nu willen ze website eigenaren ook aansporen dit te volgen.Op deze manier bespaard de gebruiker MB’s en tijd door verouderde websites te mijden.

google-usability-trendsetter

Wat zijn de voorwaarden van het label?

Google hanteert slechts een paar voorwaarden. Wel is te verwachten dat deze voorwaarden aangescherpt zullen worden in de loop der tijd.

  • Vermijd software dat niet gebruikelijk is op mobiele apparaten zoals Flash
  • Gebruik tekst dat leesbaar is zonder in te zoomen
  • Schaal content mee zodat een gebruiker niet horizontaal scrolled of moet inzoomen.
  • Plaats links op voldoende afstand zodat het makkelijk is om ze te gebruiken.

Wat zijn de effecten van het label?

De enige meetbare effecten zijn op dit moment het wijzigen van de meta-omschrijving lengte. Voor mobiele websites zijn deze nu ingekort van 156 naar circa 110 tekens.

Er zijn geen andere aanwijzingen waaruit blijkt dat het de zoekresultaten beïnvloed. Maar verwacht word dat dit de komende tijd gaat veranderen.

“We see these labels as a first step in helping mobile users to have a better mobile web experience. We are also experimenting with using the mobile-friendly criteria as a ranking signal.” – Google

Doe de test

Benieuwd of je door de test komt? Gebruik deze tool om erachter te komen. Mobielvriendelijke test

De test niet behaald? Kijk via Google webmaster tools wat er verbetert kan worden. Mobiel gebruiksvriendelijkheidsrapport

Vaak is er met een aantal aanpassingen het alsnog mogelijk het label te behalen. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Trackback van jouw site.

Femi

Als afgestudeerde mediatechnoloog en bijna afgestudeerde interaction designer ben ik gestart met Famous Designs en vervolgens Feem Works. Ondanks ruim 5 jaar ervaring ben ik nog steeds op zoek naar meer kennis.

Kom in contact

Contact Info

info@feem-works.nl
06 3401 1085

Bezoekadres

Kronestein 5
2191 XG De Zilk (Zuid-Holland)

Bedrijfsgegevens

Feem-Works KVK: 52982424
BTW: 128886006B01
IBAN: NL76 INGB 0006058727

Bel Mij Terug